Co patří a nepatří do jídelníčku těhotné ženy

Těhotenství je výjimečným obdobím v životě každé ženy. Z hlediska výživy je nesmírně důležité, aby si každá žena uvědomila, že svým jídelníčkem v průběhu těhotenství mohou zásadně ovlivnit nejenom svoje zdraví, ale i zdraví miminka.

Na co v těhotenství nezapomínat

Již před otěhotněním je dobré myslet na dostatečný příjem kyseliny listové (vitaminu B9), omega-3 a jódu, které jsou zásadní pro správný vývoj nervové soustavy. Nezapomínejte proto ve svém jídelníčku na dostatek listové zeleniny, konzumujte celozrnné obiloviny a luštěniny a zařazujte také ořechy, semínka a ryby.

Důležité: Vzhledem k tomu, že dosažení potřebného příjmu kyseliny listové prostřednictvím stravy může být obtížné, je vhodné zvážit možnost její doplnění v podobě doplňku stravy, ideálně alespoň měsíc před plánovaným otěhotněním a zejména pak v prvních měsících těhotenství.

V těhotenství je dobré jíst pravidelně a alespoň pětkrát denně, přičemž součástí každého jídla by měli být různé druhy čerstvého či tepelně upraveného ovoce a zeleniny, které zabezpečuje příjem vitaminu a vlákniny.

Zařazujte do svého jídelníčku celozrnné výrobky a nezapomínejte, že tmavá barva pečiva automatický neznamená, že se jedná o pečivo celozrnné, proto věnujte čas čtení obalu.

Ideálně alespoň třikrát denně je dobré zařadit mléko nebo mléčný výrobek, přičemž volte spíš polotučné a nízkotučné mléčné produkty, ideálně v neochucené variantě. Nezapomínejte ani na zakysané mléčné výrobky jako jsou jogurty, kefíry či acidofilní mléko. Krom jiného tak doplníte vápník, který je důležitý pro výstavbu kostí vašeho miminka.

Zařazujte také maso a ryby, abyste zabezpečili dostatek plnohodnotných bílkovin, železa a vitaminu B12.

Nezapomínejte na pitný režim, ideálně v podobě čisté vody. Pokud vám čistá voda nechutná, tak si ji můžete dochutit lístky máty či meduňky, čerstvou šťávou z citronu, pomeranče či grepu nebo si do sklenice s vodou můžete přihodit pár kousků čerstvých nebo mražených jahod, malin či jiného ovoce.

Čemu se naopak vyhýbat a na co si dát pozor

Obecně je vhodné se vyhýbat nadměrnému příjmu soli, cukru a tuků, v podobě bílého pečiva, sladkostí, slaných pochutin či uzenin. Nepřehánějte to ani s konzumací jater a vyhýbejte se konzumaci více doplňku stravy s obsahem vitaminu A. Zároveň vitamin A je pro vývoj plodu důležitý, ale při konzumaci ve vyšším množství působí teratogenně, to znamená, že může poškodit plod nebo způsobit potrat.

V těhotenství je důležité více než jindy si dát pozor na potraviny, které by mohli být kontaminovány mikroorganizmy, takže nezapomínejte na důsledné omývání ovoce a zeleninyvyhýbejte se konzumaci syrového masa, například v podobě tataráku či sushi. Vajíčko naměkko ke snídani také není v průběhu těhotenství úplně nejlepší volbou.

Na mikroorganizmy si dávejte pozor i v případě, že máte v oblibě naklíčené potraviny (obiloviny, luštěniny či ořechy). Pokud je budete v průběhu těhotenství konzumovat dbejte na to, aby byly čerstvé.

Větší opatrnost je na místě i v případě některých mléčných výrobků, jako jsou plísňové sýry nebo sýry z nepasterovaného mléka či nepasterované mléko samotné.

Tip: Informaci, jestli je výrobek z nepasterovaného mléka, byste měli snadno dohledat na obale výrobku.

Nikdy také nejezte potravinu, na které je plíseň. A to ani v případě, že část napadenou plísní odstraníte. Látky poškozující zdraví, které jsou produkovány některými plísněmi mohou být obsaženy i v dalších částech potraviny, nejenom v místě, kde plíseň vyrostla.

Vyhýbejte se grilovaným a smaženým pokrmům, jednak z hlediska mikrobiologického a jednak kvůli vyššímu obsahu látek s negativním vlivem na zdraví, které při těchto kulinárních úpravách vznikají.

V posledních měsících těhotenství mohou být více problematické i potraviny, jako jsou luštěniny a některé druhy ovoce a zeleniny, například hrušky, zelí, cibule a další, které způsobující nadýmání.

Tip: V případě, že vám bude potravina způsobovat nadýmaní, tak se ji raději vyhněte, najdete alternativu, která nadýmá méně (nahraďte například klasickou čočku červenou čočkou) a luštěniny před vařením namáčejte.

Dále je potřeba vyloučit alkohol a vyhýbat se nápojům obsahujícím chinin jako je tonik. Pokud je to možné, bude ideální se v průběhu těhotenství vzdát kávy. Pokud si kávu odepřít nedokážete, tak nepijte více jak tři šálky slabší kávy za den. Nezapomínejte na to, že kofein je i v čaji, energetických a kolových nápojích a také v kakau a čokoládě.

Tip: Kofein se nachází v zeleném, bílém a černém čaji, čaji matcha (typ zeleného čaje) či v čaji yerba maté. Ovocné a bylinkové čaje kofein neobsahují.

Kontroverzní ryby

Ryby jsou v jídelníčku těhotné ženy nesmírně důležité, protože jsou cenným zdrojem živin, které jsou důležité pro správný vývoj plodu. Vzhledem k obsahu metylrturi, která může poškozovat nervový systém je potřeba se vyhýbat konzumaci tučných a dravých ryb.

Proto v průběhu těhotensství ryby zařazujte jednou až dvakrát týdně, a to méně  tučné ryby jako je treska, hejk, losos, sardinky, sleď, kapr či pstruh. Tučné ryby jako tuňák či makrela konzumujte maximálně jednou týdně a rybám jako je žralok, mečoun, štika nebo candát se v průběhu těhotenství raději vyhněte.

Autorka: Ing. Monika Sabolová Ph.D.

 

 

0 0 hlasů
Article Rating
Komentáře
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Koukněte na všechny komentáře