hubnutí

7 důvodů, proč možná nehubnete

4.7
(81)

Kila stále nejdou dolů a vy si říkáte, čím to může být? Možná si myslíte, že odpověď na otázku “jak zhubnout” je jasná – nejíst a hýbat se. A to vy děláte. Tak proč ta kila nemizí? 

Anebo je vám jasné, že jíst se musí, ale správně a hýbat byste se měli pravidelně, ale nic se nemá přehánět. Takže děláte to. Ale kila pořád nejdou dolu. Tak co je tedy špatně? Vezměme to popořádku.

1. Správně nastavený jídelníček

To, že byste neměli jíst, nebo byste měli jíst málo, abyste zhubli, je samozřejmě nesmysl. Musíte jíst tak, abyste vyživili své tělo, aby mohlo správně fungovat a tak, aby byly výsledky vašeho snažení trvalé. Pokud jíte moc málo, budete mít hlad a chutě a může se dostavit záchvatovité přejídání. Nebo to vydržíte, zhubnete ale dostaví se jojo efekt a také ztratíte svalovou hmotu (což nechcete!). Takže byste vždy měli jíst dostatečně. 

Proto, abyste zhubli, musíte sice skutečně být v lehkém kalorickém deficitu, ale to neznamená, že si máte k večeři dávat už jen zeleninu. Všechna jídla, co sníte, by měla obsahovat dostatek veškerých živin. Zjistěte si, jaký je váš optimální kalorický příjem a tím se řiďte, alespoň ze začátku, než si zvyknete, jak by vaše porce měly vypadat. 

Další věc je to, že u jídla jde především o správnost a kvalitu. Nejde jen o to, kolik toho sníte, ale také o to, co. I když každý den nejíte smažák a fastfood, neznamená to nutně, že je váš jídelníček vyvážený. Můžete jíst málo bílkovin, nedostatek sacharidů, používat nevhodné tuky na tepelnou úpravu a spoustu dalšího. Pokud znáte a dodržujete základní pravidla zdravého stravování, nemusíte se samozřejmě bát ani občasného “hřešení” v podobě nějakých dobrot. Většinu vašeho jídelníčku by ale měly tvořit komplexní sacharidy v podobě různých příloh nebo pečiva, bílkoviny, jako jsou mléko a mléčné výrobky (zakysané), maso, vejce nebo luštěniny, zdravé tuky, především ty rostlinné, jako třeba olivový olej, avokádo, ořechy a semínka a samozřejmě nezapomínejte na ovoce a zeleninu. Sacharidy i bílkoviny by měly tvořit cca ⅓ vašeho talíře a tu poslední třetinu by měla tvořit zelenina či ovoce. Do toho všeho ještě nezapomeňte přidat nějaký tuk (lžíci oleje, pár ořechů či semínek nebo avokádo). Také nezapomínejte na vhodnou tepelnou úpravu a snažte se volit tu nejšetrnější. 

TIP: Nevíte si rady? Vyzkoušejte jídelníček na míru

2. Pohyb 

Jídelníček máte tedy nastavený správně. Co dál? Pohyb! Ačkoliv je bez pravidelné fyzické aktivity možné zhubnout, s ní to půjde mnohem rychleji! Nic jiného vám navíc postavu tak hezky nevytvaruje. Nemluvě o zdravotních přínosech cvičení. Zkuste tedy do svého života zařadit co nejvíce přirozeného pohybu (jako je například chození do schodů) a také zkuste 3x týdně zařadit nějaké cvičení, převážně silové, tedy s vlastní vahou nebo v posilovně. Pokud s cvičením teprve začínáte, podívejte se na tréninkový plán na doma pro začátečníky. Jestli vás zajímá spíše ta posilovna, ale nemáte tolik zkušeností nebo potřebujete motivaci, bude pro vás ideální začít cvičit s trenérem. 

Když máme tyto dva faktory, tedy jídelníček a pohyb, vyřešeny, pojďme se podívat na další důvody, které mohou bránit v hubnutí.

3. Opravdu nehubnete?

V první řadě je dobré si zjistit, jestli opravdu nehubnete. To zjistíte díky měření tělesného složení. To vám totiž prozradí, kolik máte v těle tuku, svalů a vody. Pokud se budete pravidelně měřit, možná zjistíte, že skutečně shazujete tuk a nabíráte svaly, což se může stát v případě, že jste právě začali cvičit. Tím pádem může váha zůstávat stejná, ale proměňuje se tělesné složení. Je také dobré sledovat nejen váhu, ale i centimetry, které mohou úbytek tuku odhalit. 

Pokud zjistíte, že hubnete tuk a přibíráte svaly, jen tak dál. Pokud ale zjistíte, že stejně nehubnete, možná si musíte dát pozor i na další věci. pojďme tedy dál!

4. Ukusování mezi jídly

snacks

Jídelníček máte nastavený správně, ale čas od času si, možná i nevědomky, něco zobnete? Právě to může být kámen úrazu. Mlsání mezi jídly (a tím myslím opravdu mlsání, ne svačiny) může výrazně zvýšit váš energetický příjem. Když si dáte například karamelové frappuccino s tím, že je to přece jen káva, máte hnedle o 260 kalorií v jídelníčku navíc, a to pouze v případě, že si dáte to úplně nejmenší. Nebo si dáte hrstku ořechů či sušeného ovoce, tady uždíbnete kousek tohohle a tamtoho a hned máte o 500 kalorií za den navíc. Proto pozor. Pokud se snažíte hubnout, jídla si plánujte a jezte vědomě

TIP: Jestli vás přepadají chutě a nevíte, co s nimi, pravděpodobně budete mít špatně nastavený jídelníček. Zkuste nutriční konzultaci

5. Alkohol a sladké nápoje

Něco podobného se dá říct o sladkých a alkoholických nápojích. Pár skleniček se vypije jako nic a hned máte o několik set kalorií navíc. Dávejte proto pozor nejen na to, co jíte, ale také na to, co pijete. Ideální je samozřejmě čistá voda nebo neslazené čaje.

6. Spánek

Nedílnou součástí zdravého životního stylu je také spánek. A ačkoliv zhruba třetinu svého života prospíme, vlastně si kvalitním spánkem život prodlužujeme. Mimo jiné je také důležitý pro hubnutí, proto bychom měli spát alespoň 6 hodin denně, ideálně však okolo 8 hodin. 

Jestli se vám nedaří usnout nebo máte nekvalitní spánek, mrkněte na tento článek. Několik tipů pro zdravý spánek zase najdete v tomto článku.

7. Stres 

stres

V neposlední řadě tu máme stres, který může, stejně jako téměř všechno ostatní v našem životě, ovlivnit i hubnutí. Pokud jste tedy ve stresu, zamyslete se nad tím, proč tomu tak je a zda by to nešlo nějak eliminovat. Snažte se také být co nejvíce v přítomnosti lidí, se kterými vám je dobře a také si najděte čas na věci, které vás naplňují. Pokud jste ve stresu vyloženě z jídla, bude potřeba si to srovnat v hlavě a na tomto vztahu (já a jídlo) zapracovat. I v tom může pomoci nutriční konzultace. Pokud jste ve stresu z práce nebo nějaké náročné situace, můžete vyzkoušet například adaptogeny, ve kterých najdete uklidňující bylinky. 

Závěr

Jak vidíte, hubnutí může ovlivnit skutečně spoustu faktorů. Snažte se držet především pravidla “všeho s mírou”, dejte si načas a buďte na sebe hodní. 

Autorka: Ing. Kristina Heřmanová 

Jak se vám líbil tento článek?

Vyberte počet hvězd a můžete hodnotit!

Průměrné hodnocení 4.7 / 5. Počet hlasů: 81

Zatím nikdo nehlasoval, budete první?

Protože se vám článek líbil, možná vás budou zajímat i mé další kanály...

Sledujte mě na sociálních sítích!

Komentáře
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Koukněte na všechny komentáře